Landurend verzuim door depressie

Mijn werknemer heeft een depressie

Een depressie kan verschillende oorzaken hebben, maar komt nooit alleen. Er gaat vaak een periode van langdurige (werk)druk of soms een burn-out aan vooraf. Deze pagina gaat niet in op de oorzaken en signalen van een depressie, dit is te complex en moet door professionals worden vastgesteld. Wanneer uw werknemer een diagnose krijgt heeft u hier als werkgever echter wel mee te maken

Wat moet ik als werkgever doen?

Allereerst moet u er voor zorgen dat u alle ziekmeldingen van uw werknemer vastlegt in een dossier. Dit is belangrijk voor het verdere verloop en aanvraag van eventuele regelingen in de toekomst.

Verder is het juist bij depressie belangrijk om in gesprek te gaan of te blijven met uw werknemer. De moeilijkheid is dat deze gesprekken veelal nog niet zullen gaan over herstel of integratie, maar meer gericht zijn op het welzijn van uw werknemer. Als werkgever kan dit lastig zijn.

Psychosociale arbeidsbelasting

Een veelvoorkomende oorzaak van een depressie waardoor een werknemer niet meer kan werken is een langdurige blootstelling aan psychosociale druk op het werk. Dit kan varieren van pesterijen tot het ervaren van aggressie tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden. In elke branche liggen deze gevaren op de loer en deze zijn voor werkgevers niet altijd duidelijk inzichtelijk of beheersbaar. Daarom is een goed PSA beleid voor werkgevers met personeel niet alleen belangrijk, maar ook verplicht.

Na een depressie aan het werk

Om na een depressie weer aan het werk te kunnen gaan moet het vertrouwen tussen werkgever en werknemer worden hersteld. Ook is het belangrijk dat de oorzaken van de depressie goed zijn onderzocht en dat is vastgesteld dat intimidatie of geschillen zijn opgelost. Soms komt het voor dat een werknemer niet meer terug komt, ook in deze trajecten kan ik uw bedrijf op juiste wijze begeleiden.

Dankzij mijn gesprekstechnieken weet ik in korte tijd mensen het gevoeg te geven dat het allemaal weer goed komt. Met oog voor de persoonlijke situatie van de werknemer. Zonder de bedrijfsdoelen uit het oog te verliezen. Juist bij moeilijke gesprekken vertaalt zich dit in resultaat, zowel voor werkgever als werknemer.